Wat is dat toch?

Wat is dat toch met het mysterie dat Makro heet? Ik weet het tot op de dag van vandaag nog altijd niet.
Vroeger begreep ik dat ik onder de 12 jaar niet mee naar binnen mocht daar. Wat was het spannend, die eerste keer dat ik dan wel mee binnen mocht. Ik beeldde me de prachtigste winkel in vol met spullen die je wel lijken te roepen: Kijk naar mij, neem mij mee!
Niets was echter minder waar...ik kwam binnen in een....magazijn? Grote, kille gangen met oversized rekken die barstensvol gevuld zijn met veel te grote verpakkingen die helemaal niet zeggen: kijk naar mij, neem mij mee! Een beetje teleurgesteld, I must say. 

Nu jah, enkele jaren, enkele kilo's, een vriend en een appartement later dacht ik: het zal wel aan mijn jeugdig enthousiasme gelegen hebben. Laten we een Makro-kaart bemachtigen, dan kunnen we misschien grote maandinkopen doen in 'de Makro'. Wist ik veel dat het een hele klus is om zo'n kaart in je bezit te krijgen?! Blijkbaar kom je niet enkel onder de 12 jaar maar ook zonder btw-nummer er niet in.Hoewel blijkbaar iedereen die ik ken toch zo'n kaart leek te hebben. Again, teleurgesteld, I must say.

En dan plots was het zover! Makro deed wat wijzigingen in zijn strenge regelgeving en plots waren daar kinderzitjes in de karren en mochten ook particulieren een kaart aanvragen!! Spannend! We lieten ons dat natuurlijk geen 2 keer zeggen en vulden meteen een formulier in. Een tijdje later waren we eindelijk trotse bezitters van 'de Makro-kaart'. Olé! Voor een keertje eens niet teleurgesteld!

Heel wat maanden verstreken wegens tijdgebrek...blijft die kaart wel zo lang geldig? 

Eindelijk was het grote moment aangebroken. We gingen naar de Makro! Ik had al een aantal dagen artikelen zorgvuldig zitten noteren waarvan ik zeker de prijs wou noteren zodat ik kon vergelijken met andere winkels en andere dingen stonden op de 'must buy'-lijst. 
We namen niet te veel cash geld mee, want ik meende mij nog zo'n teleurstellend gegeven te herinneren van handtassen die niet mee binnen mogen, dus we zouden op onze kredietkaart rekenen. 

We waren nog niet binnen of het ging al mis: Onze ouwe, trouwe 20 frank pastte niet in het karretje. De iets duurdere 1 euro natuurlijk wel. Nu jah, niet getreurd, die krijgen we straks toch weer terug. Dan waren we eindelijk binnen, lichtjes hopend op een iets fraaiere inrichting, maar tjonge, what was I thinking?! Nog steeds diezelfde overvolgestampte veel te grote rekken in veel te kille, brede gangen. Ik ben dus duidelijk niet zo 'magazijnwinkel-minded' als ik zou willen. We namen onze tijd en ik noteerde flink alles wat ik wou weten en andere dingen legden we dan weer netjes Tetris-gewijs in onze veel te dure kar. We hielden het netjes, zelfs toen we de tricky snoepafdeling doorkruisten! Een flinke schouderklop voor ons! 

Tijd om af te ronden en we begaven ons naar de kassa. Alles netjes en iets minder Tetris-gewijs op de band gelegd met de scancode naar boven. Daar ging het alweer mis...onze Makro-kaart bleek wegens te lang ongebruikt, geblokkeerd te zijn. Maar dat was volgens de kassierster geen probleem, we moesten ons dan na het afrekenen maar even naar de balie begeven. En toen.....toen kwam het moment dat ik mijn Mastercard in het toestel stak en meteen de boodschap las: Kaart onleesbaar! Verwijder kaart! Ik dacht: oh nee toch! Dus ik haalde hem er weer uit, wreef eens over de chip(want dat helpt soms) en ik stak hem opnieuw er in. Meteen de boodschap: VERWIJDER KAART!!! Ik dacht: ok ok, ik ben geen misdadiger, een beetje vriendelijker mag ook wel! Ondertussen kijkt de kassierster al een beetje argwanend onze richting uit....
 'Dat is toch bancontact he?'
 'Euh, nee....Mastercard'
 'Dat hebben wij niet mevrouw, enkel gewoon kaartje'
....

Ja, daar sta je dan. Welke uit de kluiten gewassen, veel te vol gepropte, kille magazijnwinkel die vroeger enkel voor zelfstandigen was, waar mensen voor honderden en honderden euro's kopen, haalt het nu in zijn hoofd om geen betalingen met Visa en Mastercard toe te laten?! Halllooooooooo!!

Dus zijn we maar met lege handen weer huiswaarts gekeerd. 

Teleurgesteld....I must say! 
Wat is dat toch met de Makro? Ik zal het echt nooit begrijpen!

Reacties