Receptomania

Omdat mensen me er steeds vaker om vragen, zal ik hier proberen om af en toe ook eens wat receptjes te posten. :-)
Vandaag beginnen we alvast met de vegetarische spaghettisaus en de pompoen-ovenschotel.

Vegetarische spaghettisaus:

Nodig:

  • 1 doosje Quorn gehakt maar dat kan je natuurlijk ook weglaten of vervangen door seitan-gehakt ofzo.
  • spaghetti-kruiden
  • 1 ui
  • veel groentjes naar keuze. Ik heb 2 wortels, 1 courgette, 1 paprika en een stuk of 6 grote champignons gebruikt.
  • Tomatenpassata

Beetje olie in een kookpot doen, dan een ui fijn snijden en even stoven. Vervolgens Quorn gehakt er bij en spaghetti-kruiden erbij. Weer even stoven. Ondertussen groentjes fijn snijden en bij in de pot gooien. Dan 1 fles tomatenpassata erbij doen en op een zacht vuurtje laten pruttelen tot alle groentjes gaar zijn. Als allerlaatste de champignons toevoegen. Tussendoor wel regelmatig eens goed omroeren want anders gaat het aanbranden. Vergeet ook geen deksel op de pot te doen, kwestie van geen roodgespikkelde keuken te krijgen.

Klaar :)



Pompoen-ovenschotel à la Liez

Nodig:


  • 1 butternut pompoen(zal ook wel lukken met een gewone pompoen maar deze is lekkerder)
  • +- 500 gr gehakt
  • aardappeltjes(geen idee hoeveel, ik weeg dat niet, ik doe dat op het zicht :p)
  • beetje bakboter/olie en wat paneermeel
  • kruiden naar keuze: ik heb beetje peper, zout, nootmuskaat en rozemarijn gebruikt.

Eerst de pompoen schillen en in stukjes snijden. (Ik heb ongeveer 2 handen vol hiervoor gebruikt, de rest heb ik in zakjes in de diepvries gestoken.)
Dan de aardappelen schillen en in stukjes snijden.
Ik heb beiden in de steamer gedaan en een halfuurtje gestoomd, maar als je geen stomer hebt, patatjes en pompoen koken zoals je normaal gezien je patatjes kookt.
Daarna heb ik er puree van gemaakt met een beetje melk, zout en nootmuskaat.
Gehakt bakken en kruiden naar smaak, de verse rozemarijn heb ik fijngehakt en bij het vlees gedaan.
Alles in een ovenschotel doen, vlees eerst, puree bovenop
Glad smeren en beetje paneermeel erover strooien en een klein beetje boter.(ik heb vloeibare boter gebruikt, die kan je daar gemakkelijk met een heen-en-weer-beweging over gieten )
Oven voorverwarmen op 200 graden, daarna schotel zo'n 30 minuten in de oven.
Klaar....smullen maar! :-)


Hopelijk vinden jullie het even lekker als mij. Laat gerust eens weten hoe het is meegevallen. 
Zijn er nog receptjes die je fotogewijs al hebt zien passeren? Laat het me zeker weten en dan deel ik het met jullie!


Veel kook- en smulplezier! :-)

Reacties

Een reactie posten