Liez doet van Dagen zonder Vlees en deelt ook een recept voor veggie lasagne.

De actie 'Dagen zonder Vlees' is weer van start gegaan en yours truly doet er ook eens aan mee. Enfin, dat probeer ik toch. (Laten we gewoon tegen niemand zeggen dat ik op dag 1 al meteen noodgedwongen moest zondigen wegens verjaardagsfeestje van dochterlief en 6 kleuters die allemaal kipfingers bij hun frietjes moesten....om er uiteindelijk alles samen misschien 4 te eten. Daarmee bedoel ik dus alle 6 kindjes samen aten slechts zo'n 4tal kipfingers...waardoor er nog een stuk of euh veel te veel overbleven en ik het dan ook wel zonde vond om ze te moeten weggooien omdat ik nu eenmaal besloten had geen vlees meer te eten. Dus soit, dagje later begonnen, maar ik maak dat dan op het einde wel goed, I promise. Verder: mondje toe he!) 


Bron: femma.be
Ennieweejs. Ik geef toe, naarmate de start van Dagen zonder Vlees naderde, hoe meer ik in een viervoudige paniekaanval sloeg, want wat moest ik dan zo'n beetje allemaal gaan eten 40 dagen lang? Wat doe ik op mijn boterham buiten choco en confituur? Wat moet ik allemaal in mekaar flansen om 's middags of 's avonds op tafel te toveren? En vooral: hoe hou ik het vol? Gaat het weer zijn zoals een dikke 14 jaar geleden, toen ik uit principe en wegens puberale gedachten, het ook in mijn hoofd haalde om vegetariër te worden en daar ziek van werd wegens het enkel eten van puree, rijst met currysaus en spaghetti met quorngehakt en verder nooit iets lekkers vond om vlees te vervangen? Gaat het weer een ramp zijn om ergens te moeten gaan eten, omdat er gewoonweg enkel sla met tomaten als vegetarische keuze op de kaart staat? 

Wel, zorgen om niets, zo blijkt! Tegenwoordig heeft iedere deftige eetgelegenheid wel een fatsoenlijke vegetarische keuzelijst op de kaart staan, vaak is het ook mogelijk om van een vleesgerecht/hamburger een veggie versie te vragen. Verder is Google mijn beste vriend. Vandaag is het nog maar dag 4, en voor mij dus dag 3, van DZV en ik kreeg voormiddag al een geweldig creatieve ingeving voor wat het middagmaal betrof. Vorig jaar maakte ik eens ergens vegetarische empanada's met een hoop groentjes en zelfs linzen. Er bleef een aardige hoeveelheid van de vulling over die ik dan maar in de diepvriezer zwierde. Nu dus de ideale gelegenheid om die daar weer uit te vissen, met als eerste gedacht om er weer empanada's mee te maken. Na wat zoekwerk online vond ik recepten van vegetarische lasagne en *ping*. Er ging een oldskool gloeilamp aan boven m'n hoofd. Ik kreeg ooit van mijn schoonzus een pakketje voor Kerst met allerlei voedingsmiddelen in. Zo zat er ook een doos lasagne vellen met spinazie bij. Zeg maar dag met het handje tegen de empanada's(want dat bladerdeeg is toch ook niet zo gezond uiteindelijk) en mijn eigenste veggie lasagne was geboren. Althans het idee ervan toch. 

Ik ging vol goede moed aan de slag. Ondertussen is hij me overtreffelijk aan het smaken, dus may I present to you:
Liezjes veggie lasagne (en uit gewoonte is er niet echt iets afgewogen of gemeten, ik ben op mijn gevoel afgegaan)

Voor de saus:
* ongeveer 1 fles tomatenpassata(ik gebruik de bio uit de Colruyt)
* allerlei groentjes naar keuze. Ik zwierde er geroosterde paprika's, bruine linzen uit blik, erwtjes, maïs, ui, courgette, aubergine en wortel in.
* kruiden naar keuze: in dit geval provençaalse kruiden, spaghettikruiden, paprikapoeder en oregano. 




Verder ook nog:
* Bechamelsaus/melksaus/witte saus/whatever (lactosevrij in mijn geval)
* lasagnevellen
* ovenschotel
* oven(ah ja)
* geraspte kaas(uiteraard ook lactosevrij in mijn geval)

The making of:
Snij de groentjes fijn en stoof ze gaar, kieper er vervolgens de tomatenpassata en de kruiden bij en laat nog eventjes pruttelen.
Ondertussen kan je de witte saus maken en als beide sauzen klaar zijn, is het tijd om de lasagne te creëren.
Verwarm ook even de oven voor(dit hangt van je lasagnevellen af, dus check de verpakking) op 220°.
Neem een ovenschaal(meestal staat in recepten dat je die moet invetten, maar daar doe ik niet aan mee). Doe er een goede lepel witte saus in en ook een 4tal lepels van de tomaten-groentensaus.
Dan een laagje lasagnevellen. In mijn geval moest ik deze niet voorkoken, dus kijk goed op de verpakking, want als dat in jouw geval wel moet, kan je dat best even doen. 
Ga zo verder met laagjes maken en naar eigen smaak kan je telkens per laag vlak voor je de volgende lasagnevellen er op zwiert nog een laagje geraspte kaas strooien.




Oh ja, ik had ook een beetje geraspte kaas in mijn witte saus gedaan. Ik dacht: laat ik eens gek doen.
Als je schaal vol zit werk je de bovenste laag nog af met de tomatensaus en geraspte kaas. 
De oven in en 20 minuutjes later: smullen maar. Maar....opgepast: HEEEETTT!!! 




:-)

En waar ik zoal mijn spreekwoordelijke mosterd vandaan haalde:
Kelly
* Petra
EVA vzw 
* Google

Smakelijk!

X

Liez

Reacties